Jak a podle čeho vybrat helmu na motorku?
O tom, že přilba na motorku je nejdůležitější součástí výbavy každého motorkáře asi nemá cenu vůbec diskutovat. Dávno už jsou pryč ty doby, kdy se kolem nás proháněli prostovlasí jezdci ve slunečních brýlích.
A to je jenom dobře, protože nikdy bychom neměli zapomínat, že bezpečnost při jízdě na motorce by měla být vždycky na prvním místě. Pokud už nějaký čas jezdíte, tak určitě víte, na co si při výběru helmy dát pozor. Jestli ale teprve začínáte nebo máte minimum zkušeností, vybrat tu správnou helmu přímo pro Vás může být složitější. Pokud tedy zrovna vybíráte novou přilbu pro sebe nebo někoho, kdo bude sedět na motorce za vámi, možná v následujícím článku najdete nějakou užitečnou informaci, která vám pomůže s výběrem.
Typy helem
Použití helmy se odvíjí od vašeho motocyklu. Úplně to nejzákladnější rozdělení může být on-road vs. off-road. Helmy v obou kategoriích jsou uzavřené (na silnici se jim říká integrální, v terénu motokrosové s brýlemi) a otevřené (na silnici především na cruisery a skútry, v terénu na trial). Spojit obě dvě kategorie se snaží kombinace motokrosové a integrální helmy do tzv. enduro helmy. Pokud si tedy vybíráte novou helmu, odpovězte si nejdřív na otázku, kde budete jezdit.
Pokud jezdíte na malém skútru po městě nebo plánujete víkendové vyjížďky na chopperu, pravděpodobně zvolíte helmu otevřenou. Na motorku s vyšší rychlostí, nebo celoroční provoz si vezmete nejspíš uzavřenou integrálku. Při výběru otevřené helmy si raději překontrolujte homologační štítek, abyste neměli problém při silniční kontrole. Klasické vojenské skořápky, které jsou velice oblíbené právě u chopperistů, totiž homologaci žádnou nemají. Pokud plánujete jezdit na delší štreky, určitě popřemýšlejte nad koupí vyklápěcí helmy, kterou nemusíte při každé malé zastávace sundávat z hlavy. Některé vyklápěčky jsou homologovány pro víceúčelové použití, takže mohou sloužit jako integrální i otevřené. Helmy s kšiltem a špičatou bradou jsou určeny převážně na motokros, ale bývají čím dál častěji vidět i v silničním provozu. Velice oblíbené se staly u jezdců na scrambleru.
Materiál helem
Jestliže máte jasno, jaký typ helem zvolit, bude vás jistě zajímat materiál, ze kterého je helma vyrobena. Termoplastové helmy jsou nejlevnější na výrobu. Jsou ve většině případů lepené, což znamená, že je skořepina vyrobena formou vylisování granulovaných kuliček za tepla. Oba výlisky se potom zataví k sobě a skořepina je na světě. Helmy z termoplastu patří do levnější cenové kategorie. Polykarbonát patří mezi nejrozšířenější materiál při výrobě helem. Vyznačuje se výbornou odolností proti nárazu a vzniká formou vstřikování směsi polykarbonátu nebo polyamidu do připravené formy. Skořepina helmy je tak jednolitá a tím i pevnější. Pak tu máme helmy kompozitové. Kompozit představuje několik navrstvených vláken rozdílných materiálů a tkanin. Nejčastější kombinací je karbon + aramidová vlákna. Levnější kategorie je pak z části laminát. Helmy z kompozitu mají dokonalou pevnost i pružnost a patří mezi ty nejbezpečnější. Nejlepší helmy pro fajnšmejkry, kteří nemají problém si trochu připlatit, se vyrábějí z karbonu. Tato uhlíková vlákna patří mezi nejpevnější a nejlehčí materiál. Dosahují hmotnosti kolem 1 a 1,2 kg.
Pokud nehledáte nejlevnější helmu na trhu a dbáte více o svoji bezpečnost, bohatě vám postačí polykarbonátové přilby. Jstliže vám nevadí trochu si připlatit a zároveň dáváte přednost lepším materiálům než plastu a většímu bezpečí, zvolte helmy kompozitové.
Integrální helma
Jedná se o nejrozšířenější kategorii helem na trhu. Svojí aerodynamickou konstrukcí jsou vhodné pro dlouhodobou jízdu vyšší rychlostí, nabízejí vysoký komfort a jsou velmi bezpečné. Zakrývají celou část hlavy včetně brady a výhled je zajištěn výklopným hledím. Tyto přilby mají tu výhodu, že poskytují vzhledem ke své konstrukci maximální ochranu jezdci, protože chrání i obličej. Integrální helmy můžeme ještě rozdělit na vyloženě sportovní integrálky a sportovně-cestovní.
Sportovní přilby patří k té nejvyšší cenové kategorii helem. Výhodou těchto helem je maximální důraz na bezpečí, ale jejich praktičnost je omezená. Nečekejte proto extra měkčené materiály, bluetooth, x možností nastavení ventilace, integrovanou sluneční clonu a další komfortní doplňky. Konstrukce interiéru je zaměřena na stabilitu helmy ve vysokých rychlostech.
Sportovně-cestovní integrálky představují pravděpodobně nejrozšířenější kategorii helem na trhu. Svojí konstrukcí jsou vhodné pro dlouhodobou jízdu vyšší rychlostí, nabízejí vysoký komfort i bezpečnost. Skořepina je ale jednolitá a nedá se odklápět. Součástí těchto helem bývá integrovaná sluneční clona, nastavitelný ventilační systém nebo možnost implementace nejrůznějších bluetooth interkomů.
Výklopná helma
Hlavní výhodou těchto helem je dobrá bezpečnost, komfort a hlavně praktičnost. Kombinují totiž všechny prvky integrálních přileb s otevřenými. U této helmy se bradová část celá vyklopí nahoru a přilba může fungovat jako otevřená. To je praktické především při zastávkách nebo při jízdě ve městech, kdy je horko a zastavujete prakticky na každém semaforu. Jen si dejte pozor, aby byla přilba homologovaná i jako otevřená. U těchto helem opravdu nešetřete, špatně udělaná helma je nadměrně hlučná a může být nebezpečná i při pádu. Menší nevýhodou je pak díky systému výklopné konstrukce váha, která může atakovat i hranici 1,8 kg při plném vybavení helmy.
Otevřená helma
Výhodou těchto helem je především pohodlí, široký výhled z helmy, snadné nasazování, hmotnost a také bezprostřední pocit sepětí s krajinou, kdy nejste uzavřeni v helmě. Jejich výhodou je rozhodně i nižší cena. Otevřené helmy jsou helmy bez ochrany brady a většinou vybavené pohodlným polstrováním. Nevýhodou je samozřejmě horší bezpečnost, protože chybějící bradová část nechrání obličej v případě pádu. Na trhu jsou dostupné jak úplně otevřené, tedy bez plexi, kdy musíte k jízdě použít brýle. Nebo s plexi (různých délek) k ochraně před větrem. Otevřené helmy jsou také konstruovány pro nižší rychlosti, takže je většinou užijete na skútru nebo chopperu.
Adventure / Enduro helma
Enduro přilba je vlastně kombinací uzavřené integrální helmy a motokrosové. Je zde použit kšilt a odvětrání jako u krosové helmy, přitom ale zůstává uzavřenou přilbou s plexi. Tyto přilby se používají na cestovní endura, pokud občas sjedete ze silnice i na polňačku. Také tady záleží, jestli hledáte helmu na sport, nebo dálkové ježdění. U sportovní helmy hleďte především na co nejnižší váhu, na trati se těžká helma pěkně pronese. Důležité je také dobré větrání. Nezapomeňte si při koupi helmy vzít s sebou brýle a opačně. Ne každé brýle sednou do každé enduro helmy. Velkou výhodou těchto přileb je lepší odvětrání než u integrálky a kšilt.
Motokrosová helma
Helmy na motokros primárně nemají žádné plexi a ochrana očí jezdce je řešena pomocí MX brýlí. Prioritou je ochrana hlavy a tak bývá většinou přední část helmy, která kryje bradu, zesílena proti nárazům (například do řídítek). Helmy jsou doplněny štítem, který prioritně chrání před sluníčkem a odletujících kamenů při závodech. Velice důležitá je váha těchto helem, proto na ni při výběru dávejte opravdu pozor. Motokrosová přilba se hodí takřka výhradně pro fyzicky náročnou jízdu v terénu a můžete ji využít i na čtyřkolky.
Kolik investovat a jaké jsou hlavní rozdíly mezi jednotlivými přilbami?
Motocyklové helmy se mohou lišit použitým materiálem skořepiny, funkčností i výbavou. Cenové rozdíly se tedy zakládají hlavně na hmotnosti, použitých materiálech, konstrukčních řešeních, aerodynamice, celkové kvalitě zpracování i designu.
Kvalitní ventilace je základem příjemného pobytu uvnitř poměrně těsné skořápky, v deštivých a chladných dnech zase musí přilba dobře těsnit. Kvalitní ventilační systém se stará jednak o přísun čerstvého vzduchu, jednak o odvětrávání v horku. Vstup ventilace je obvykle umístěn na bradě a v oblasti čela. Helmy vyšší kategorie pak mají i výstup v zadní části. Otvory lze obvykle zavřít, ve více stupních pootevřít a zcela otevřít.
Účinnou ochranu proti zapadajícímu slunci poskytne integrovaná sluneční clona.
Různé značky používají různé fígle proti mlžení plexi v chladném nebo vlhkém počasí, ale za nejvíce osvědčený platí systém zdvojeného hledí, označovaný jako PinLock. PinLock je jednou z technologií jak zabránit zamlžení helmy. Jedná se o nejrozšířenější druh řešení anti-fog a zároveň také nejúčinnější.
Vnitřek přilby musí dobře přiléhat na hlavu a měl by být pohodlný i při delším nošení. I levnější přilby jsou vybaveny interiérem, který lze vyjmout a vyprat, což zvyšuje užitnou hodnotu helmy.
Vhodná velikost je při nákupu jedním z nejdůležitějších parametrů. Můžete si koupit tu nejdražší přilbu na trhu, ale když netrefíte velikost, dlouho se z ní radovat nebudete. Moc velká helma nepříjemně tancuje na hlavě, v příliš těsné se po chvíli nedá vydržet.
Co se samotného zapínání týče, tak mezi nejrozšířenější patří rychlospona a zapínaní pomocí dvojitého D kroužku. Rozdíl je pouze v upevnění helmy na hlavě, ale faktický rozdíl není žádný. Dvojité D kroužky používají zejména cestovně-sportovní integrální helmy a čistě závodní přilby. Rychlosponu najdeme na většině výklopných helem, otevřených přileb a „integrálek“ s nižší cenou.
Vzhled přilby hraje pro většinu kupujících hlavně estetickou roli, ale jeho význam nepodceňujte ani z hlediska bezpečnosti. Jedním extrémem může být matně černý povrch, který za zhoršené viditelnosti snadno přehlédne i pozorný účastník silničního provozu, na druhé straně spektra pak leží modely s reflexními prvky nebo fluorescenčním lakem.
Při výběru helmy nikam nespěchejte. Pokud máte jakékoliv dotazy, poraďte se s naší zákaznickou podporou a ujistěte se, že vybraná bunda je pro vás ta pravá. Rádi vám s výběrem na vaši motorku poradíme. Neváhejte nám napsat nebo zavolat.
Online zákaznickou podporu můžete kontaktovat každý všední den od 8.00 do 16.00 na telefonním čísle 800 313 333, online chatu na eshopu nebo pište kdykoliv na email onlinepodpora@bikerscrown.cz.